معرفی لباس های سنتی

همه چیز در مورد برقع

برقع

بَرقع یا بتوله پوششی برای صورت است که از گذشته در میان کشورهای خلیج فارس و استان های جنوبی ایران رواج داشته است.


 تاریخچه برِقع ازکجا می آید؟

برقع نوعی نقاب و پوشش برای صورت است که در گذشته در میان زنان بدوی خاورمیانه  رواج داسته است. کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل امارات، قطر، عربستان سعودی، عمان و همچنین مردم جنوب ایران این پوشش را بر صورت خود داشتند.

در ایران بیشتر از 400 سال است که برقع نشان دهنده هویت بانوان جنوبی است.  برخی نقل و قول ها در ایران ادعا می کنند که در زمان حضور پرتغالی ها در ایران، زنان جوان از برقع استفاده می کردند. در بقیه کشور ها چیزی که به جا مانده است نشان دهنده این است که این پوشش از چندین نسل پیش به صورت مخصوص در میان زنان صحرا نشین رواج داشته است.


چرا زنان و دختران جوان از برقع استفاده می کردند؟

حفظ عفت

دختران جوان پس از سیدن به سن ازدواج با بر صورت  گذاشتن نوع خاصی از برقع، خود را از دیگر دختران و همچنین زنان متاهل متمایز می کردند. جالب است بدانید برای زنان متاهل نیز نوع دیگری از برقع وجود داشت. استفاده از برقع به این دلیل هنوز هم کشور هایی چون افغانستان و پاکستان به شکل های دیگر رواج دارد. البته این پوشش ها با دیگر برقع ها تفاوت زیادی داردو فقط چشم ها را نمی پوشاند.

جایگاه اجتماعی

در میان زنان صحرا نشین حاشیه خلیج فارس، نوع برقع استفاده شده توسط افراد نشان دهنده جایگاه اجتماعی آنها بوده است، به گونه ای که خانواده های اشرافی از سبک های پر زرق و برق برقع و تزئینات گران قیمتی بر روی آن استفاده می کردند.

محافظت از صورت

زندگی در صحرا وجود طوفان های شنی و باد های گرم و آسیب آنها به صورت را اجتناب ناپذیر می کند. زنان و دختران صحرا نشین که عموما یکی از کارهای آنها چوپانی بود برای محافظت و خنک نگه داشتن صورت خود از برقع استفاده می کردند.

نمونه ای از برقع در میان زنان عرب


جایگاه برقع در میان دختران امروزی:

امروزه به ندرت می توان استفاده روزمره از شکل کاملا سنتی برقع را در میان بانوان جنوبی و حتی دیگر کشور ها مشاهده کرد.اما خوشبختانه با اندکی تغییر و استفاده از نگین و زنجیر در تزئین برقع ها،این پوشش سنتی در میان دختران جوان دوباره رواج گرفته است.

برقع تزئین شده با استفاده از نگین ،زنجیر، پولک و گلابتون  به قدری جذاب است که  این روزها علاوه بر شهر های جنوبی در دیگر استان های کشور هم نیز می توان برقع را بر صورت دختران جوان مشاهده کرد. زرق و برقع برقع استفاده از آن در استایل های سنتی و مدرن را امکان پذیر کرده است به نحوی که می توان از آن به همراه مانتو های سنتی و مدرن و حتی لباس های محلی دیگر شهر ها استفاده کرد.

     برقع تزئین شده با نگین

 

برقع تزئین شده با گلابتون و ریسه

شما می توانید در فروشگاه لباس سنتی پلور  بهترین نمونه از انواع برقع ها را که با دستان هنرمند بانوان جنوبی ساخته شده اند با ضمانت برگشت دریافت کنید.

برای مشاهده نمونه برقع های سنتی بر روی این متن کلیک کنید!


تنوع :

تنوع شکل و طرح:

شکل برقع نه تنها در  کشورهای مختلف بلکه در شهرهای مختلف ایران نیز متفاوت است.در زیر چند مورد از آنها را مورد برسی قرار دادیم.

 بُرقع(بُرکه) قشمی

برقع قشمی دو بند در طرفین دارد. یکی از این بند ها کوتاه و دیگری بزرگ است. برای فیکس کردن برقع بر روی صورت بند کوچک را از درون بند بزرگ عبور می دهند و آن را متناسب با صورت فرد، تنگ می کنند.

سطح این برقع را با رنگی به نام شیل می پوشانند که در منعکس کردن نور خورشید و خنک نگه داشتن صورت نقش دارد.

اندازه این  برقع کوچک تر از بقیه است  و به دلیل اینکه گونه ها را نمی پوشاند محبوب تر است.نام دیگر آن برقع یا برکه جزیرتی است

برکه کشمی

  نمونه ای از برقع قشمی

برقع بلوچی

برقع بلوچی با توجه به الیاف ابریشمی و کتان به کار برده شده در آن ظاهری کلفتر و سنگین تر از برقع قشمی دارد. این برقع همچنین بخش های بیشتری از صورت را می پوشاند.

رنگ برقع بلوچی معمولا  قرمز است. از همین رو به برقع قرمز هم معروف است. دختران و زنان بلوچی از رنگ قرمز روشن و افراد مسن تر از رنگ های تیره تر آن استفاده می کنند.

 برقع قرمز

دختر جوان بلوچ با برقع مخصوص این منطقه

برقع های رنگی غالبا فقط در شهر های جنوب شرقی مثل سیریک و جاسک محبوب هستند و در شهرستان های غرب استان هرمزگان و جنوب فارس  بیشتر از نوع عربی و نیلی رنگ برقع که به دلیل شیل است،استفاده میشود.

از انواع دیگر برقع ها می توان از نوع کویتی،اماراتی،هرمزی و دوقینیچی یاد کرد.

تنوع نام :

در بیشتر شهرهای جنوبی، این نقاب خاص را بُرقِع می نامند. اما در جنوب فارس ،تَبیله و در برخی از شهر های هرمزگان و بوشهر به نام “بتوله هم شناخته می شود. نکته دیگر در مورد گویش محلی هرمزگان است که حرف “ک” را به جای “ق” تلفظ میکنند و برقع ممکن است به صورت “برکه” نیز تلفظ شود.

برقع

مقایسه قیمت برقع در ایران و کشور های عربی

قیمت برقع در آمازون بسته به نوع آن چیزی بین 100 تا 200 درهم معادل با 700هزارتومان تا تقریبا 3 میلیون تومان است در حالی که برقع های موجود در ایران و  فروشگاه پلور   با قیمتی بین 80 هزار تومان تا 200 هزار تومان به فروش می رسد.

این تفاوت قیمت و محبوبیت رو به افزایش برقع در کشورهای حاشیه خلیج فارس می تواند فرصتی را حتی برای صادرات این محصول سنتی فراهم سازد.

2 نظر در “همه چیز در مورد برقع

  1. فرشته مهرابی گفت:

    چقدر جالب

    1. sobhan گفت:

      ممنون از نگاهتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *